راهنمای نحوه جستجو در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۱۶:۰۳| تعداد بازدید: 1950

1.jpg

 

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با هدف ترویج و اشاعه اطلاعات علمی و سهولت دسترسی پژوهشگران، محققان و کاربران به منابع علمی در راستای توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور، فعالیت نموده و به عنوان تنها بانک  دسترسی آزاد (Open Access) منابع علمی در کشور، اصل مقالات را به صورت نامحدود در اختیار کاربران خود قرار داده است.

بانک نشریات علمی

در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نشریات علمی کشور به چند دسته تقسیم می شوند.

  1. نشریات علمی پژوهشی: نشریات علمی توسط دو مرجع شامل کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات وفناوری و کمیسیون نشریات علمی وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه صاحب رتبه علمی پژوهشی می گردند. مقالات این نشریات در 7 گروه تخصصی و به صورت متن کامل در SID نمایه شده است.
  2. سایر نشریات: این گروه شامل  نشریات علمی است که توسط سازمان ها و نهادهای گوناگون منتشر می شوند. این گروه شامل نشریات دانشگاه آزاد اسلامی، نشریات دانشگاه پیام نور، نشریات جهاد دانشگاهی و نشریات علمی ترویجی و علمی تخصصی می باشد. دسترسی به مقالات کلیه نشریات علمی در این پایگاه از طریق سیستم جستجو و با مراجعه به صفحه اصلی نشریه امکان پذیر می باشد.
  3. روش های جستجو
  • 1- جستجوی ساده: بر اساس مقاله، نام نویسنده و یا نام نشریه مشخص می نماید.
  • 2- جستجو براساس نام مقالات: چنانچه جست و جو برای یافتن مقالات باشد، در صفحه نتایج مقالاتی نمایش داده می شود که واژه وارد شده در بخشی از عنوان مقاله و یا کلیدواژه وجود داشته باشد.

2.jpg

 

به عنوان مثال با وارد نمودن واژه "تغذیه سالم" نتایج زیر حاصل می شود:

 

3.jpg

 

این نتایج شامل نام نشریات و تعداد مقالاتی که واژه مورد نظر در آن ها قرار دارد با تفکیک گروه تخصصی و سال انتشار نیز در اختیار کاربر قرار می گیرد که با اتخاب هریک از این گزینه ها به اطلاعات دقیق تری دست یافته و نتایج جستجو محدودتر می شود.

درصورتیکه متن کامل مقاله یافت شده در بانک اطلاعاتی موجود باشد، می توان با کلیک بر روی گزینه مربوطه به صورت مستقیم فایل را دریافت نمود.

4.jpg

 

جستجو بر اساس نام نشریه

اگر جست وجو بر اساس نام نشریه باشدف کلیه نشریاتی که واژه مورد نظر در عنوان آن باشد با مشخصات کامل نمایش داده می شود ضمن آنکه همانند بخش جستجوی مقالات، اطلاعات مربو به دوره انتشار و گروه های تخصصی مرتبط با نشریات یافت شده قابل دسترسی می باشد که با انتخاب هریک از آنها نتایج بهتر و دقیق تری حاصل می شود.

 

5.jpg

 

جستجو بر اساس نام نویسنده

اگر جست وجو بر اساس نام نویسنده باشد، اسامی نویسندگان بر اساس واژه مورد نظر پیدا شده که با کلیک بر روی آنها مقالاتی که از آن نویسنده در پایگاه اطلاعات علمی موجود است نمایش داده می شود.

در همه موارد کاربر می می تواند با مشاهده عنوان مقالات با کلیک کردن بر روی شمایل مربوطه متن کامل را دانلود نماید.

 

6.jpg

 

چنانچه کاربر در جست و جوی اطلاعات تخصصی و کاملی در رابطه با منابع علمی موجود در تارگاه SID می باشد می واند از جستجوی پیشرفته استفاده نماید. جستجوی پیشرفته پایگاه اطلاعات علمی این امکان را به کاربر می دهد تا با انتخاب گزینه های متعدد و تنظیم فیلدهای مربوطه به نتایج تخصصی و دقیق تری دست یابد. در این بخش با وارد نمودن واژه های مورد نظر در کادرهای پیش بینی شده شامل عنوان، کلید واژه، چکیده، نام نشریه و نام نویسنده و همچنین مشخص نمودن گروه تخصصی و بازه زمانی، بر روی دکمه جست و جو کلیلکرده و نتایج حاصله در صفحه جدید نمایش داده می شود. علاوه بر این با استفاده از عملگرهای جست و جوی And,OR می توان از چند واژه جهت حصول نتیجه دقیق و بهتر بهره مند شد.

 

7.jpg

 

 

 

8.jpg

 

روش های دریافت متن کامل مقالات

-استفاده از سیستم جست و جوی ساده و پیشرفته

نتایج حاصل از جست وجو به صورت فهرستی از مقالات در اختیار کاربر قرار می گیرد

- مراجعه به صفحه نشریه

در صورتی که کاربر از نام نشریه و گروه تخصصی آن مطلع است پس از ورود به صفحه اصلی تارگاه در بخش نشریات مصوب علمی و پژوهشی با انتخاب گروه تخصصی مربوطه و نام نشریه به صفحه اختصاصی آن وارد می شود.

 

 

 

10.jpg

 

در این صفحه علاوه بر اطلاعات کتاب شناختی نشریه، فهرست شماره های منتشر شده آن ارائه شده که کاربر می تواند با کلیک کردن بر روی شماره مورد نظر به فهرست مقالات منتشر شده در آن شماره دسترسی پیدا کرده و متن کامل مقاله را دانلود نماید.